Ladingstromen verminderen c.q. verdwijnen, denk aan het kolenvervoer voor de energiecentrales. Dat betekent dat er veel scheepsruimte vrijkomt, omdat tot op heden nog veel kolen worden vervoerd naar boven. Alhoewel ik wel de indruk krijg dat dit al vermindert. Maar kunnen we ook nieuwe ladingsstromen aanboren? Zeker in Duitsland zou er nog enorme winst te behalen zijn, door producenten over te halen om hun lading naar het water te verplaatsen, in plaats van te kiezen voor een andere modaliteit. Op D.V. zaterdag 22 september, tijdens de Binnenvaart Ontmoetingsdag, beleggen we als CBOB een bijeenkomst waar we met drie modaliteiten nadenken en spreken over de toekomst van transport. Vanuit het rail- en wegtransport zullen ook sprekers aanwezig zijn.
Op de vraag hoe we als sector relevant kunnen blijven, zouden we in het kader van milieubewustzijn nog een slag kunnen winnen. Alleen weet niemand nu echt in welke richting we moeten gaan. Slaan we af naar elektrisch varen, of gaan we als sector over op een waterstoftoepassing of welke vorm van verduurzaamd varen dan ook? Er valt op dit terrein nog veel te behalen. En nog een vraag: verplaatsen we het milieuprobleem niet juist naar een grotere belasting in fabricage en afvoer van bijvoorbeeld accu’s, of de productie van waterstof wat zeer veel energie kost? En zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen.
In het wegtransport wordt er al volop geëxperimenteerd met vernieuwende vormen van transport. Wat te denken van bijvoorbeeld truck platooning, waarbij vrachtwagens in een treintje gaan rijden. Er wordt geëxperimenteerd met zelfrijdende auto’s. Ook in de binnenvaart wordt er nagedacht over (semi-) autonoom varen. Misschien lachen velen van ons dit idee weg. We weten allemaal immers dat water heel wat anders is dan asfalt. Maar met de dreigende personeelstekorten weten we misschien straks wel niet meer wie al die schepen moeten gaan bemannen.
Naast bovenstaande bedreigingen zijn er echter ook genoeg kansen te noemen. Met de economie gaat het weer een stuk beter dan enkele jaren geleden. We moeten wel oppassen dat we niet weer in de valkuilen stappen waar we in het verleden zijn ingestapt. Dus enerzijds moeten we innoveren, investeren en experimenteren, maar anderzijds blijven oppassen dat de financiële basis gezond blijft.|
Tekst: Gert-Jan Koppelaar, ms Rehoboth - bestuurslid CBOB
‘De toekomst van transport’ Binnenvaart Ontmoetingsdag 2018 -
D.V. 22 september 14:00 uur CBOB bijeenkomst
Locatie: Vakantiepark De Heigraaf te Woudenberg
Gastsprekers:
Cor Hoenders | Rail Cargo Information Netherlands
Jan Boeve | Transport Logistiek Nederland
Co Abercrombie | Koninklijke BLN-Schuttevaer
Aanmelden via https://www.binnenvaartevents.nl/events/binnenvaart-ontmoetingsdag/binnenvaart-ontmoetingsdag-2018#aanmelden